Pojdi na glavno vsebino

Čarman Motosport svetuje: 6 najpogostejših težav z vzmetenjem

Čarman Motosport svetuje: 6 najpogostejših težav z vzmetenjem

Med poslušanjem vaših težav in želja v delavnici ter ob prebiranju komentarjev, s katerimi ste sodelovali v spomladanski nagradni igri 'Hočem boljše vzmetenje!', smo se odločili, da na kratko opišemo najpogostejše težave z vzmetenjem na motociklu in možne rešitve. Upamo, da vam bo kateri od odgovorov pomagal pri izboljšanju vašega jeklenega prijatelja, a razumite, da so nasveti splošne narave in da je zaradi kompleksnosti vzmetenja potrebno vsak posamezni primer obravnavati drugače: tako, kot se med seboj razlikujejo motocikli, so namreč različne tudi vaše želje! Za več informacij se oglasite v naši delavnici in zagotovo bomo našli pravo rešitev.

1. Škripanje vzmetenja, puščanje olja, zračnost.

Tako kot je potrebno vzdrževati agregat (menjati olje, nastavljati ventile, …), si redne servise zaslužijo tudi komponente vzmetenja. S časom in prevoženimi kilometri se namreč olje iztroši (postane redko, umazano), v notranjosti pa se naberejo prah in umazanija, ki krepko zmanjšajo življenjsko dobo vitalnih delov. Ker se sprememba ne zgodi preko noči, ampak le počasi, motoristi navadno ne opazijo, kako so se poslabšale vozne lastnosti njihovega motocikla. Redno vzdrževano vzmetenje vam bo vašo skrb povrnilo z varno in zabavno vožnjo na vsakem kilometru!

2. Drsanje stopalk, stranskega stojala ali plastik po tleh.

Prvi odgovor bi se lahko glasil, da ste prehitri, a ker je motocikel pač dinamično prevozno sredstvo, se bomo moraliziranju o tem ognili. Druga verjetna rešitev, ki velja le za športne motocikle, je presedanje na motociklu – z ustreznim položajem telesa poskrbimo za pravilno težišče v ovinku in ohranimo motocikel manj nagnjen.

Preidimo k vzmetenju: na motocikel v zavoju delujejo sile, ki stisnejo vzmeti in s tem dodatno zmanjšajo razdaljo od tal. S povečanjem prednapetosti ali z menjavo vzmeti z močnejšimi bo motocikel višji in možnost stika s tlemi manjša. Kako smo rešili težavo pri Hondi Gold Wing, si lahko preberete v intervjuju z lastnikom motocikla z Wilbersovim vzmetenjem, pri športnih motociklih pa se težave reši tudi z zamenjavo stopalk. Pri motociklih, ki omogočajo nastavitve vzmetenja, je včasih dovolj le nastavitev brez poseganja v drobovje.

Vsekakor toplo priporočamo, da se drsanju kateregakoli dela motocikla po tleh izogibate. Stik nepremičnega dela, na primer izpušnega sistema ali centralnega stojala z asfaltom (npr. preko grbine v zavoju) je zelo verjeten recept za zdrs in padec!

3. Slaba smerna stabilnost pri visoki hitrosti, lahko krmilo.

Razlog za težavo se lahko skriva v slabši aerodinamiki (na primer zaradi namestitve večjega vetrobrana) ali v nepravilni razporeditvi teže (preobtežen sredinski zadnji kovček – 'top case'), a velikokrat je problem mogoče rešiti z nastavitvijo ali predelavo vzmetenja. V večini primerov se nestabilnost pojavi zaradi premehke zadnje vzmeti in nezadostnega dušenja pri počasnih gibih vzmetenja.

4. Izguba oprijema na prednjem kolesu pri pospeševanju iz zavoja.

Včasih je razlog le nepravilna pozicija telesa pri pospeševanju, saj je pri tej težavi očitno, da je zadnja guma preveč obremenjena, sprednja pa je 'obvisela' v zraku. V pogovornem jeziku rečemo, da motocikel zadaj 'počepne' in se nato iz zavoja pelje kot kača, kar je zelo nevaren način pospeševanja. Do tega pride zaradi neskladnosti med prednjim in zadnjim vzmetenjem. Pri lažjih primerih je potrebna le nastavitev, včasih je potreben poseg v drobovje komponent vzmetenja, v veliko primerih pa je zadnji blažilnik potrebno zamenjati z zmogljivejšim, ki kasneje omogoča popolno prilagoditev voznikovim željam in vozniškim izkušnjam. V naši delavnici uporabljamo izdelke priznanih proizvajalcev Wilbers (za potovalne in športno-potovalne motorje) ter K-Tech (za zahtevne športne motoriste in dirkače). Ne poskrbimo le za zamenjavo blažilnika, temveč tudi za primerno usklajenost s prednjimi vilicami.

5. Pretirano posedanje pri zaviranju.

Pogosta težava, ki pesti zlasti športno-potovalne in potovalne motorje za široke množice (Honda CBF, Yamaha Fazer, Kawasaki ER5/6, …) in še toliko bolj, ko imajo le-ti prevoženih veliko kilometrov. Vzmetenje preprosto ni kos obremenitvi, ki nastane pri ostrem zaviranju, zato se velikokrat posede do skrajnega giba. Takrat zmanjka manevrskega prostora za njihovo pravilno delovanje, kar pri zaviranju preko grbine lahko povzroči močan sunek v krmilo, lahko celo zdrs prednje gume.

Le zategovanje vzmeti (prednapetosti) pa ne prinese dobrih rezultatov, zlasti upoštevajoč, da marsikateri lastnik potovalnega motorja ne želi pretrdega vzmetenja. Zato je v takih primerih potrebno posvetiti pozornost hidravliki v prednjih vilicah. Pri potovalnih motorjih težavo rešujemo s progresivnimi vzmetmi (za športne se uporabljajo izključno linearne) in z nastavljanjem pretoka olja. V kolikor vilice nastavitev ne omogočajo (npr. pri Kawasakijih ER-5 in ER-6), težavo deloma reši že menjava olja z gostejšim. Tudi eden najbolj priljubljenih motorjev te vrste, prva generacija Honde CBF 1000, je tipičen primer motocikla, ki ga zahtevnejši motoristi pogosto pripeljejo na predelavo vzmetenja. Tak poseg stane 259 evrov (nove vzmeti, olje, šobe, delo) in prinese vrhunske izboljšave v voznih lastnostih.

6. Težave pri vožnji s sopotnikom.

Z dodatnim potnikom na zadnjem sedežu se težišče motocikla lahko močno spremeni, a dokler ne porušimo osnovne geometrije, ni nujno, da se kvaliteta vožnje poslabša. Ko pride do pretiranega poseda zadnje vzmeti, pa motocikel postane spredaj previsok in zadaj prenizek, zaradi česar se upira zavijanju v ovinek in izgublja stabilnost. Radi rečemo, da motocikel začne 'plavati'. V kolikor serijska vzmet ne ponuja nastavitev prednapetosti, je nujna menjava zadnje vzmeti, ali še boljše, blažilnika v celoti. Pri naročanju blažilnika Wilbers vas bomo povprašali o vaši teži, teži sopotnika ter načinu vožnje (odstotek vožnje s sopotnikom) in v tovarni bodo parametre nastavili tako, da vzmetenja ne bo več treba vsakič znova nastavljati.

Na tem mestu bi opozorili, da privijanje prednapetosti do skrajnih meja ali podlaganje vzmeti z doma narejenimi podložkami toplo odsvetujemo, saj vzmeti s pretirano prednapetostjo zmanjšamo delavno območje. To pomeni, da bo vzmet preko grbine 'zabilo', česar si pa med vožnjo ne želimo. Sopotnica pa še manj.

Pa srečno!

Ekipa Čarman Motosport


PREBERITE ŠE


KOMENTARJI


© 2015 - 2017 Čarman motosport d.o.o. Vse pravice pridržane. | Pravno obvestilo | Piškotki

Produkcija: boomerank

Spletno mesto za boljše delovanje uporablja piškotke.
Ti piškotki ne posegajo v vašo zasebnost. Več ...