Predelava vzmetenja na Hondi NC750X AMZS Centra varne vožnje Vransko in predavanje za inštruktorje motoriste
Letos spomladi so se na nas obrnili iz AMZS Centra varne vožnje na Vranskem. Ugotovili so, da njihovo 'službeno vozilo', Honda NC 750 X, s katerim izvajajo tečaje varne vožnje za motoriste, pogosto s stopalkami drsa po tleh. »A se da kaj narediti?«
Prva in najbolj preprosta rešitev bi bila dvig motocikla, a s tem bi težavo rešili le na pol – po drugi strani pa verjetno celo poslabšali vozne lastnosti. Predlagali smo predelavo vzmetenja spredaj in zadaj, ko pa so pripeljali motocikel v Soro, pa smo prišli do še ene ideje: za vse inštruktorje, ki so v dnevnem stiku z veliko (mladimi in novopečenimi) motoristi in motoristkami, smo pripravili predavanje o vzmetenju na motociklih.
In tako je Gašper Čarman letos spomladi svoje dolgoletne izkušnje delil z inštruktorji varne vožnje. Razložil je osnove delovanja vzmetenja, različne tipe vzmetenja, pomanjkljivosti pri najbolj pogostih serijskih motociklih v Sloveniji, o nižanju motociklov in tudi to, kakšne napake najbolj pogosto delajo motoristi (pa tudi kak mehanik) pri vzdrževanju svojih motorjev. Ob tem so lahko inštruktorji preizkusili odziv dobro in nepopolno delujočega vzmetenja.
Gašper Čarman: »Res sem vesel, da smo se našli s fanti, ki delajo na Vranskem. Njihovih tečajev se udeleži veliko motoristov, ki na začetku svoje kariere večinoma nimajo pojma o vzdrževanju motocikla in o možnostih za prilagoditev motociklov njihovim željam in potrebam. Inštruktorji so bili odlični učenci in vem, da bodo z veseljem prenašali znanje naprej. Ker varna vožnja ni le dobro obvladovanje motorja, je tudi tehnično brezhiben motor, po potrebi prilagojen recimo nižjim motoristkam ali pa težjim motoristom, ki radi potujejo v dvoje s prtljago. Fantje, hvala za idejo in naj vas Hondica še dolgo uboga!«
Luka Žunec, inštruktor varne vožnje: »Gašper je s svojim strokovnim znanjem in izkušnjami za nas pripravil zanimivo predavanje. Tematika vzmetenja je v motorističnem svetu pogosto prezrta. To je še posebej zanimivo zato, ker dobro in pravilno nastavljeno vzmetenje izredno vpliva na vožnjo motocikla. Na predavanju smo se med drugim dotaknili delovanja vzmetenja, razlike v sistemih, pravilnega nastavljanje vzmetenja, servisnih intervalov, nadgradnje in prepoznavanje okvarjenega vzmetenja. Pridobljeno znanje in novo širino iz področja bomo inštruktorji s pridom uporabili v praksi. Gašper, hvala!«
Honda NC750X - kaj smo predelali?
- Spredaj menjava vzmeti – progresivne Wilbers.
- Zadnji blažilnik Wilbers 641 z nastavljivo kompresijo (H/L) in povratek (rebound).
- Višanje motorja s prilagojenim zadnjim blažilnikom (zaradi pogostega drsanja stopalk po asfaltu pri izvajanju vaj na poligonu)
Inštruktorji so zdaj motor že preizkusili v praksi na poligonu in v neposredni primerjavi s serijskim modelom ugotovili:
- Da je motor bolj stabilen pri menjavah smeri (na primer pri slalomu med stožci) in v zavoju (predvsem pri prehodu iz zaviranja v pospeševanje).
- Prednje vilice se pri zaviranju manj posedajo.
- Pri pospeševanju ostaja motor bolj uravnotežen, manj je raztegovanja prednjih vilic in posedanja zadnjega blažilnika.
- Stopalke drsajo po tleh le še pri ekstremnih nagibih.
- Motor je zaradi višje ga sedeža bolj udoben višjeraslim motoristom.