Čarman Motosport svetuje: 12 pogostih napak pri vzdrževanju motocikla
Z dolgoletno tradicijo servisiranja serijskih in dirkalnih motornih koles smo videli in doživeli marsikaj. Na servis dobimo različne motocikle z vsemi mogočimi težavami in okvarami, med katerimi bi se marsikateri lahko izognili z upoštevanjem osnovnih pravil. S pomočjo izkušenj smo zbrali dvanajst najpogostejših napak, zaradi katerih vaš motocikel postane manj varen in drag za vzdrževanje.
1. Nepravilen tlak v pnevmatikah, izrabljenost in starost:
Ne, brca z motorističnim škornjem v gumo ni dovolj. Tako boste kvečjemu ugotovili, ali je guma prazna ali polna, nikakor pa vam ne bo uspelo uganit, ali je v gumi tlak 1,8 ali 2,5 bara. Nasvet: če je ventilček težko dostopen, kupite ventilčke z 90-stopinjskim kotom! Predpisani tlaki so glede na znamko in tip motocikla, obremenjenost (se vozite s sopotnikom, prtljago?) ter namembnost in tip pnevmatike zelo različni. Medtem, ko se gume pri večini cestnih motociklov polnijo na 2.5 in 2.9 bara, je pri terenskih gumah za blaten teren dovolj že 0,90 in 0,65 bara! Bodite pozorni tudi na obrabljenost in starost plaščev. Motocikel na obrabljenih (še posebej, če so obrabljene neenakomerno!) gumah ima bistveno slabše vozne lastnosti.
2. Ohlapna ali preveč tesno napeta, suha, rjasta, umazana pogonska veriga
Lastniki motociklov s kardanskim ali jermenskim sekundarnim prenosom moči to točko preskočite, ostalim pa svetujemo: pred vožnjo preverite stanje verige. Preveč ohlapna se bo pri pospeševanju (iz nižjih vrtljajev) grdo tresla, preveč napeta pa se bo prehitro obrabila in preveč obremenjevala kolesne ležaje in menjalnik. Vedite, da se pri posedu zadnjega vzmetenja (obremenitev s sopotnikom, vožnja preko neravnin) veriga še dodatno napne in v skrajnem primeru strga. Če se v tem primeru zatakne med prednji zobnik in blok motorja, lahko pride do hudih (dragih) poškodb. Pogostost čiščenja in mazanja verige prilagodite tipu motorja, terenu (prah, zemlja?) in tipu spreja za verige.
3. Nizek nivo olja ali hladilne tekočine
»Simpl« ko pasulj, a zelo, zelo, zelo pomembno. Vzemite si tisto minutko preden začudeni ugotovite, da je motor tekel brez ustreznega mazanja Saj veste, na suho ne gre …
4. Obrabljene zavorne ploščice, stara zavorna tekočina
Še en pregled, ki vzame manj časa kot ga boste izgubili med čakanjem na zeleno luč. Pri veliki večini motociklov se stanje zavornih oblog lahko preveri brez kakršnegakoli 'šraufanja'. Ko se na zavornem kolutu pojavijo prvi risi zaradi stika kovine s kovino, je že prepozno … In ne pozabite, da se tudi hidravlično olje v zavorni napeljavi iztroši. Priporočljivo ga je zamenjati vsaki dve leti oziroma na vsakih 18.000 kilometrih.
5. Neupoštevanje servisnih intervalov
Preglednica s servisnimi intervali v knjižici, ki ste jo po vsej verjetnosti dobili ob nakupu motocikla, ni marketinška izmišljotina, temveč zelo resno priporočilo za opravljanje servisnih posegov. Vedite, da se varčevanje kaj hitro lahko spreobrne v neželeni strošek. V redkih primerih se lahko servisne intervale prilagodi, a v kolikor nimate izkušenj, vam ne priporočamo tipanja na pamet.
6. Slaba skrb za akumulator
Ob daljšem mirovanju priporočamo odklop napajanja in/ali priključitev na vzdrževalno napravo. S tem boste akumulatorju podaljšali življenjsko dobo in preprečili slabo voljo na prvi lepi pomladni dan.
7. Nedelujoča ali slabo delujoča svetlobna telesa
Ker vam vse žarnice in stikala tako ali tako delujejo (ali vam res?), posvetite (kako primerna beseda) minutko še nastavitvi višine prednje luči. Na izletu s sopotnikom in prtljago bodo morda potrebni popravki. Boste višino snopa znali nastaviti na temačnem postajališču ob jadranski magistralki?
8. Slabo vzdrževano in nepravilno nastavljeno vzmetenje
Gomazeče olje izpod tesnil (semeringov) je le ena pogosta napaka, ki jo odkrijemo na motociklih. Mnogi se po slovenskih cestah vozijo s popolnoma iztrošenim oljem, z zapacanim drobovjem (šobe!), z do konca zategnjeno prednapetostjo, popolnoma neskladnimi nastavitvami prednjega in zadnjega vzmetenja … Opažamo tudi doma narejene elemente za daljšanje, krajšanje vzmetenja ter podstavke za vzmet, ki naj bi pripomogli k bolj čvrsti legi na cesti. Več o vzmetenju si preberite v članku Šest najpogostejših težav z vzmetenjem.
9. Neprimerno zimsko skladiščenje
»Jeseni sem ga lepo opral in parkiral, zdaj pa ne vžge. Kaj je narobe?« Glede na opis verjetno še kaj drugega, kot le izpraznjen akumulator ... Motocikel je treba pripraviti na zimsko spanje: ga oprati, posušiti (s kratko vožnjo), zaščititi pred korozijo (med drugim s tem, da do konca napolnite kovinsko posodo za gorivo), obe gumi dvigniti od tal, zamenjati olje (bolj priporočljivo je to storiti jeseni kot spomladi!), odklopiti baterijo (in jo po možnosti priklopiti na vzdrževalno napravo) in z rjuho pokritega konjička hraniti v suhem prostoru. Tako boste spomladi brezskrbno odprli garažo, preverili tlak v gumah in se odpeljali v topel sončen dan!
10. Suhi gibljivi deli
Tako preprosto pa tako učinkovito. Kanite kapljico olja (ali za to uporabite mast v spreju) na vpetje stopalke zadnje zavore, osi ročic sklopke in prednje zavore, v mehanizem stranskega stojala, v ključavnico (tudi tisto za kovček), na vpetje pregibnih voznikovih in sopotnikovih stopalk ... Prav tako je priporočljivo, da občasno namažete vse pletenice in tako preprečite njih obrabo in/ali težko gibanje. Motocikel vam bo hvaležen.
11. Sam svoj mojster
Nič ni narobe, če se popravil motocikla lotite sami. To je za marsikoga pomembna in sproščujoča komponenta motociklizma. Še posebej fantje se radi umaknemo v garažo, najsi bo to zaradi menjave olja ali pa kakega tretjega razloga … Toda ne lotevajte se popravil brez pravega orodja in zadostne mere znanja. Potem pa dobimo na servis razdrt motocikel s prilogo: gajbico delov :)
12. Umazan motocikel
Razumemo, motorno kolo je za vozit (in ne za gledat). A vseeno je čistoča dober pokazatelj skrbnosti lastnika. Običajno je čist motor tudi dobro vzdrževan. Ni pa nujno. Izbira je vaša.
Pa srečno!
Ekipa Čarman Motosport